ReSound ve Interton İşitme Cihazları Türkiye Tek Distribütörü

Çocuğunuzun daha çok kelime öğrenmesinin yolları

Seslere daha çok erişim

Dil öğreniminde çocuğunuzun ilk üç yılı çok önemlidir. Çocuklar seslere, özellikle de konuşmaya ihtiyaç duyar, böylece ancak bireysel sesleri ve sonunda da kelimeleri tanımayı öğrenebilirler. Çoğu çocuk ilk kelimelerini bir yaşındayken söyler. Fakat dil öğrenme süreci çok daha erken başlar. Aslında, bebekler annelerinin sesini doğmadan önce tanıyabilirler, çocuk işitme cihazı.

Çocuklar, konuşulan dili duyarak konuşmayı öğrenirler ve genel olarak öğrenmek için ihtiyaç duydukları iletişim becerilerini geliştirmeye devam eder.

ReSound’un sofistike işitme teknolojisi, ihtiyaç duydukları ses ve konuşmayı işitme kaybı olan çocuklara güvenli ve rahat bir şekilde ulaştırarak temel dil ve öğrenme becerilerini geliştirmelerine yardımcı olur.

Bu rehber yazıda bulacaklarınız:

  1. Çocuğunuza iyi öğrenme koşulları yaratabilmeniz için bazı fikirler
  2. Duyma yetisi nasıl test edilir
  3. Birden 5 yaşına kadar çocukların dil öğrenme konusundaki mihenk taşları

Çocuğunuzla iletişim kurabilmek

Çocuğunuz, doğduğu andan itibaren sizinle iletişim kurmaya başladı. İşitme kaybına rağmen, iletişim kurmanın kendi özel yollarını hızlı bir şekilde buldunuz. Bu etkileşim sizinle çocuğunuz arasındaki eşsiz bağları beslemek için hayati önem taşımakla kalmaz, aynı zamanda onların dil ve öğrenme becerilerinin gelişmesinde anahtar rol oynar.

SİZ VE ÇOCUĞUNUZ ARASINDA İYİ BİR İLETİŞİM KURABİLMEK İÇİN BAZI ÖNERİLER.

Bol bol konuşun
Çocuğunuzla sıklıkla konuşun. Yakın mesafeden normal konuşma seviyesinde ve açık seçik konuşun.

Yakın temas kurun
Onunla bolca göz teması kurmak, dokunmak, sarılmak ve öpmek çocuğunuzun başkalarıyla nasıl etkileşime gireceğini öğrenmesinde yardımcı olacaktır.

Yüz yüze olun
Çocuğunu dili sadece sizi dinleyerek değil, ağız hareketlerinize ve yüz ifadenize bakarak da öğrenir.

Her gün etkileşim içinde olun
Oyun oynamak, yüksek sesle kitap okumak ve müzik dinlemek çocuğunuzun dil ve konuşma becerilerinin gelişimine yardımcı olacaktır.

 

<div class="col-md-12>

Çocuğunuzun işitme cihazından en iyi şekilde yararlanabilmesine yardımcı olun

Sese yeterli bir şekilde erişebilmek, çocuğunuzun konuşmasının ve dil gelişiminin temelini oluşturur. Uyanık olduğu her saat, potansiyel bir dinleme ve öğrenme fırsatı demektir. İşitme cihazları ve/veya destekleyici dinleme cihazları, çocuğunuzun seslere erişimini ve öğrenme fırsatlarını en üst düzeye çıkarmanıza yardımcı olur.

ÇOCUĞUNUZUN SESLERE ULAŞIMINI OPTİMİZE ETMEYE YARAYAN BİRÇOK YOL VARDIR. AŞAĞIDA BAZILARINI ÖNERİYORUZ.

Geri plan gürültüsünü azaltın
TV, trafik veya konuşan insanlar gibi gürültülü ortamlarda çocuğunuzu sizi duymakta güçlük çekebilir.

Yakınına gelin
Çocuğunuzdan 2 metre uzakta olmadan açık seçik konuşmaya çalışın. Sesinizi yükseltmeyin; bu konuşma belirginliğini azaltır.

Yüz yüze olun
Eğer çocuğunuz yüz hizanızda değilse önüne gelin ve eğilerek onunla yüz yüze olun.

Açık seçik ve basit olun
Eğer çocuğunuz ne demek istediğinizi takip edemiyorsa onu daha basit bir biçimde söyleyin ve el kol hareketleri ve işaretlerle söylediklerinizi destekleyin.

Konuşmaları duymayı kolaylaştırın
Uzaktaki konuşmaları duymayı kolaylaştıran ReSound Mikro Mikrofon, Çoklu Mikrofon veya bir FM sistemi* gibi destekleyici duyma cihazlarını kullanmayı düşünün.

İşitme cihazları
Çocuğunuzu işitme cihazını takması için yüreklendirin – mümkünse tüm gün taksın.

*FM alıcı gerektirir

Çocuğunuzun duyma kaybı seviyesini anlamak

DUYMAYI TARAMA
Hızlı ve kolay gerçekleştirilen işitme taraması, yeni doğan bebeklerde bile işitme kaybı riskini tespit eder.

DUYMA TESTLERİ
İşitme kaybının seviyesi bir işitme testi ile belirlenir. Çocuğunuz büyürken düzenli olarak yaptıracağınız testler, işitme uzmanınıza, işitme cihazlarını seçme, yerleştirme ve ayarlama konularında yardımcı olur.

ODYOGRAM

Her odyogram, tek bir kulak için yapılmış bir işitme testinin sonuçlarını gösterir. Odiyogramın alt kısmında frekanslar (tizler) piyano klavyesine benzer şekilde düşükten yükseğe doğru çıkmaktadır. Odyogramın solundaki rakamlar ise ses yüksekliği seviyelerini gösterir. Sessiz seviyeler tepede (-10 dB HL), yüksek seviyeler alttadır (120 dB HL).

HL işitme seviyesini ve dB desibeli ifade eder. Odyogram genellikle sol kulak için X veya sağ kulak için O ile işaretlenen sırasıyla sol ve sağ kulak için her frekanstaki çocuğunuzun duyabildiği en düşük sesi belirtir. İşitme eşikleri -10 ve 20 dB HL arasında ‘normal’ kabul edilir. Çoğu klinik ve işitme uzmanları, 25 dB HL’den yüksek bir eşik değerinin işitme kaybına işaret ettiğini kabul etmektedir.

 

Odyogram, çocuğunuzun işitme kaybının ayrıntılarını tarif etmesine yardımcı olmak için işitme uzmanınıza başka semboller de ekleyebilir. Çocuğunuzun işitme testi sonuçlarıyla ilgili herhangi bir sorunuz varsa, sormanız gereken en iyi kişi, işitme uzmanı veya aile hekiminizdir.

DİL 0-6 AYLIKDinleme, konuşma ve dilin mihenk taşları

Dil gelişimi söz konusu olduğunda, her çocuk kendi benzersiz zaman çizgisini takip eder. Bununla birlikte, uzmanlar, özellikle konuşmaya iyi ses erişimi olan çoğu çocuğun ulaşabileceği dinleme, konuşma ve dil gelişimi mihenk taşlarını tanımlamıştır. Çocuğunuzun işitme kaybı düzeyini işitme uzmanınıza danışmak iyi bir fikirdir; bu nedenle, çocuğunuzun dil gelişiminin her aşamasında çocuğunuzun işitme cihazlarının uygun duyum seviyelerini sağladığından emin olabilirsiniz.

Aşağıdaki tablolar çocuğunuzun 0-6 aylık, 6-12 ay, 1-2 yaş, 2-3 yaş, 3-4 yaş ve 4-5 yaş arasındaki neler yapabileceğini göstermektedir. Unutmayın ki davranış hem kzılarda hem de erkelerde aynıdır. Sonunda, bunların yalnızca kurallar olduğunu unutmayın; aslında her çocuk kendine münhasırdır.

OLASI BECERİLER

  1. Yüksek seslerde irkilir
  2. Farklı nedenler için farklı ağlar, örn. aç olduğunda, ağrısı olunca veya temas istediğinde
  3. Memnuniyetsizliğini belirten sesler çıkarır
  4. Anlamsız sesler çıkarır

NASIL YARDIMCI OLABİLİRSİNİZ

  1. Anlamsız sesler çıkardığında, siz de aynı seslerle cevap verin
  2. Onu beslerken, giydirirken, kucağınıza aldığınızda, sarıldığınızda veya oynarken onunla konuşun
  3. Ona şarkı söyleyin
  4. Müzik çalın

DİL 6-12 AYLIK

OLASI BECERİLER

  1. Tanıdık bazı objelerin isimlerini anlar
  2. Resimli kitaplara ilgi gösterir
  3. Konuşmalara dikkat eder
  4. Sanki konuşuyormuşçasına anlamsız sesler çıkarır
  5. Heceli sesler çıkarır (‘Baba’ ve ‘Mama’ gibi)
  6. ‘Hayır’ ve ‘bay-bay’ kelimelerini anlar
  7. Belki ilk kelimesini söyleyebilir

NASIL YARDIMCI OLABİLİRSİNİZ

  1. Belki ilk kelimesini söyleyebilir
  2. Ne yaptığınızı tarif edin (‘Şimdi ben senin bebeğini dolaba kaldırıyorum’)
  3. Onunla ce-eee oyunu oynayın
  4. Kucağınıza alın ve ona kitaptaki resimleri veya dergideki fotoğrafları gösterin

DİL 1-2 YIL

OLASI BECERİLER

  1. Bir sürü yeni kelimeyi taklit eder
  2. Araba, kuş, uçak gibi tanıdık nesnelerin seslerini taklit eder.
  3. Sorulara tek kelimelik cevaplar verir
  4. Ya işaret ederek ya da tek bir kelime ile ne istediğini anlatır
  5. Kendi adını kullanır
  6. Oyuncakların ve tanıdık nesnelerin isimlerini söyler
  7. İki üç kelimelik cümleler kurar ‘Atta gitti’, ‘Benim memem’ veya ‘Mama ver’
  8. Basit şarkıları söylemeye çalışır ya da mırıldanır

NASIL YARDIMCI OLABİLİRSİNİZ

  1. İnsanların, vücudun kısımlarının, hayvanların ve nesnelerin adlarını öğretin
  2. Her gün içinde canlı renkli resimlerin veya insanlar, çiçekler, evler ve hayvanlar gibi tanıdık nesnelerin olduğu kitapları okuyun
  3. Açık seçik ve basit bir şekilde konuşun

DİL 2-3 YIL

OLASI BECERİLER

  1. Basit kalıplar veya cümleler kurar
  2. Kelimelerin çoğullarını ve geçmiş zaman çekimlerini kullanır
  3. İki-üç kelimelik cümleler kurar
  4. Kitaplara bakmayı sever
  5. Kelime dağarcığı 500 kelimeye ulaşır

NASIL YARDIMCI OLABİLİRSİNİZ

  1. ‘Bu kuzu da hani bana hani bana demiş’ gibi oyunlar oynayın
  2. Hafıza oyunları oynayın
  3. Ona her gün kitap okuyun ve onunla konuşun
  4. Sorularına tam cümleler kurarak cevap verin sadece ‘evet’ ya da ‘hayır’ değil.

DİL 3-4 YAŞ

OLASI BECERİLER

  1. Adını ve soyadını söyler
  2. ‘Üstünde’, ‘altında’, ‘içinde’, ‘dışında’ gibi yer belirten sözcükleri anlar
  3. Kim, neden, nerede, niye gibi sorular sorar
  4. ‘Anne elma yiyor’ gibi 3-5 kelimelik cümleler kurar
  5. Sesleri ve sözcükleri tekrar etmeyi sever
  6. Resimlere veya kitaba bakarak hikâye anlatmaktan hoşlanır
  7. Şakı söylemek hoşuna gider ve basit melodilere ayak uydurur
  8. Kırmızı, sarı, yeşil, mavi gibi beylik renkleri ayırt eder

NASIL YARDIMCI OLABİLİRSİNİZ

  1. O gün ne yapacağınızı anlatmak gibi onu da günlük konuşmalarınıza dahil edin
  2. Ona sorular sorun ve verdiği cevapları dinleyin
  3. Yer belirten (‘içinde’, ‘üstünde’ gibi) ya da zaman belirten (‘şimdi’, ‘sonra’ gibi) kavramları öğreten basit oyunlar oynayın
  4. İçinde şiirler, şarkılar, tekerlemeler olan kitaplar okuyun

DİL 4-5 YAŞ

OLASI BECERİLER

  1. İsimleri, harfleri, rakamları tanır
  2. Kısa hikayeler anlatır
  3. Karşılıklı uzlaşma gerektiren konuşmalara katılır
  4. Nasıl konuştuğu durma göre değişir; mesela dışarıda içerden daha yüksek sesle konuşur

h4>NASIL YARDIMCI OLABİLİRSİNİZ

  1. Ona ‘altında veya üstünde’, ‘birinci veya sonuncu’ gibi kavramların birbirleriyle olan ilişkilerini açıklayın
  2. Mesela ‘Elma bir meyvedir’ gibi gruplar veya kategorilerden bahsederek sözcük dağarcığının gelişmesine yardımcı olun
  3. Bir şeyi nasıl yaptığını anlatması için onu cesaretlendirin
  4. Günlük aktivitelerden söz edin ve onları planlayabilmesi için birlikte bir ‘yapılacaklar’ listesi hazırlayın

 

DİNLEME 3-4 YAŞ

OLASI BECERİLER

  1. Tanıdık hikayeleri sözcüklerin yerleri değişmeden dinlemeyi sever
  2. Hikâye dinlemekten ve basit tekerlemeleri tekrar etmekten zevk alır
  3. Günlük sıradan sesleri tanır

NASIL YARDIMCI OLABİLİRSİNİZ

  1. En sevdiği hikâyeyi tekrar etmesi için onu cesaretlendirin
  2. Basit tekerlemeleri tekrar etmesi için onu cesaretlendirin
  3. Çevredeki sesler hakkında konuşun

 

DİNLEME 4-5 YAŞ

OLASI BECERİLER

  1. Birinci’, ‘bir sonraki’, veya ‘sonucu’ gibi sıralama belirten sözcükleri anlar
  2. ‘Dün’, ‘bugün’, ‘yarın’ gibi zaman gösteren sözcükleri anlar
  3. ‘Yediğin bir şeyin etrafına bir halka çiz’ gibi basit sınıf komutlarını anlar
  4. Evde ve okulda söylenenlerin çoğunu duyar ce anlar

NASIL YARDIMCI OLABİLİRSİNİZ

  1. Ona iki aşamalı komutlar verin; mesela ‘Raftaki kırmızı kitabını bul ve onu buraya getir’ gibi.
  2. Konuşurken onu dinleyin ve onu cesaretlendirecek bir şekilde cevap verin
  3. Ona bir talimat vermeye çalışmadan önce mutlaka dikkatini üzerinize çekin

 

5 YAŞ VE SONRASI

Beş yaşından sonra, konuşma ve dil gelişimi, büyük ölçüde okuma ve yazma becerilerini de içerir. Çocuklar bu becerilerin geliştirilmesinde kendi benzersiz zaman çizelgelerini takip ederler. Çocuğunuza öğretmenlerinin işitme kaybı ve işitme cihazlarını bilmelerini sağlayarak yardım edebilirsiniz.

Birlikte, sınıfta ve oyun oynarken çocuğunuz için en iyi neyin işe yaradığının yollarını bulabilirsiniz. Çocuğunuzun hayatındaki insanlarla açık ve devam eden bir iletişim sağlamak, çocukluklarında onları desteklemek için harika ve ödüllendirici bir yoldur.